militair pistool

Een uitdagende dynamische discipline er wordt geschoten op verschillende afstanden in verschillende houdingen onder tijdsdruk. Deze discipline wordt door een deel van de pistool schutter op maandagavond getraind.

Een deel van deze schutters neemt ook deel aan wedstrijden binnen en buiten onze vereniging. Voor informatie over deze tak van schietsport kom vooral eens een kijkje nemen.

“Militair Pistool Schieten  is een officiële KNSA discipline en stamt af van de krijgsmacht. De toegestane wapens zijn “vuistvuurwapens” die ergens wereldwijd in legeronderdelen toegepast zijn. Om concurrentie vervalsing tegen te gaan zijn er eisen gesteld aan de wapens die tijdens deze discipline gebruikt worden. Zo is het bij revolvers niet toegestaan om looplengtes langer dan 6 inch te gebruiken. (Hoe langer de loop hoe beter de richtmiddelen) Ook verstelbare richtmiddelen op pistolen waren oorspronkelijk niet toegestaan. Eigenlijk zijn alle middelen die het vuistvuurwapen “tunen” niet toegestaan. De basis gedachte was pistolen en revolvers te gebruiken die origineel in een krijgsmacht of politiekorps toegepast werden.

En in de regel vindt men daar geen dure getunede wapens.

Om een indruk te geven van de eisen welke zoal aan de vuistvuurwapens, gebruikt tijdens de discipline “Militair Pistool Schieten” worden gesteld, volgt hieronder een (niet uitputtende) lijst;

Het afdruk gewicht van zowel pistolen en revolvers is minimaal 1360 gram.

De maximale looplengte bij revolvers is 6 inch.

Alleen kogel kalibers tussen de .32 (7.65mm) en .45 (11,66mm) centraalvuur zijn toegestaan.

Er wordt met één hand geschoten.

Compensators, loopgewichten en mondingsremmen zijn niet toegestaan.

Er mogen slechts 6 patronen tegelijk geladen worden.

Proefserie: (niet tijdens trainingen)

6 schoten op één schijf in 3 minuten. Staand op 25 meter.

Serie 1:

6 schoten op één schijf in 3 minuten. Staand op 25 meter.

Serie 2:

6 schoten op één schijf in 15 seconden. Staand op 20 meter.

Serie 3:

6 schoten verdeeld over 2 schijven, 3 op de linker en 3 op de rechterschijf, in 12 seconden. Knielend op 20 meter.

Serie 4:

6 schoten verdeeld over 3 schijven, 2 op elke schijf, in 9 seconden. Staand op 15 meter.

“Ervaar al het mooie van de schietsport”

SV Beilen